Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min man har högre sexlust – hur hittar vi en balans?
13 sep, 2024
Man och kvinna ligger i sängen
Maken vill ha sex oftare än vad läsaren "Diana" vill. Hon undrar hur de båda ska bli nöjda och hitta en balans i sexlivet. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger tips.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Fråga: Min man har högre sexlust än vad jag har och tycker att vi ligger för sällan. Han behöver inte så mycket för att gå i gång, medan min lust drivs av att vi skrattar tillsammans, att jag känner mig uppskattad och uppvaktad. Vi jobbar båda hemma och går runt i mjukiskläder hela dagarna, vilket inte skapar en jättesexig stämning. Vi har inte så stor möjlighet att komma ut och göra saker då vi sällan har barnvakt.
Han blir mer och mer frustrerad och ledsen över att jag inte vill ha sex med honom, samtidigt som jag känner att jag inte får det jag behöver för att mitt pirr ska väckas. Hur kommer vi vidare? /Diana
Min hälsa #1 – Vad gör man när ens partner inte vill ha sex längre?Brand logo
Min hälsa #1 – Vad gör man när ens partner inte vill ha sex längre?

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Gör något kärleksfullt varje dag"
Det låter som att ni inte bara behöver arbeta med ert sexliv, utan att ni behöver ta ett större tag om er relation. Du verkar sakna emotionell kontakt med din man och längtar efter att bli sedd och uppskattad.
Annons
Jag förstår att det kan vara svårt med barnvakt, men jag tänker att romantiska middagar på tu man hand inte behöver vara det enda sättet att arbeta på relationen. Självklart påverkas relationen under småbarnsåren och det är viktigt att hitta en acceptans för att ni inte längre har lika mycket tid för varandra, men allt för många par blir för bekväma i sina föräldraroller och glömmer helt bort varandra. Jag tänker att det är viktigt att göra något kärleksfullt varje dag för sin partner.
Det kan handla om saker som att krama varandra när ni möts efter en dag, vara nyfiken på vad som har skett i den andres liv och vad den tänker på, göra en nattmacka eller säga något snällt.
Jag tycker att du ska fundera över på vilket sätt du vill bli uppvaktad och se om du kan förmedla det till din man.
Se också hur du kan visa uppskattning för honom. Risken finns att det uppstår ett mönster där du inte känner dig sedd och själv slutar ge honom uppmärksamhet, vilket gör att han tar ännu mer distans. Jag tycker att du ska fråga honom vad han behöver av dig, förutom sex, samt undersöka hur han ser på relationen i stort och om han är motiverad till att göra ett relationsarbete.
Det kan vara bra att gå några gånger i familjerådgivning, både för att få stöd utifrån, men också för att konkretisera och få ett startskott till att försöka förändra. En del terapeuter ger också tips på sensualitetsövningar som handlar om att närma sig varandra på ett kravlöst sätt där närheten och kontakten är i fokus snarare än samlag. Det kan ge mer emotionell kontakt och en trygg grund, som ofta är centralt om det sexuella ska utvecklas.
Foto: TT/Shutterstock
Annons