Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag är rädd att bli lämnad – hur ska jag våga lita på honom?
09 sep, 2024
Nedstämd kvinna blir tröstad av sin pojkvän
"Julie" har varit i många destruktiva relationer och är nu äntligen i ett tryggt förhållande. Men hon vågar inte riktigt lita på att pojkvännen är nöjd med deras liv tillsammans. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger henne råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Fråga: Jag har varit i många destruktiva relationer där jag vikt mig dubbel för att göra min partner nöjd och glad. För första gången är jag nu i en relation där jag känner mig sedd, uppskattad och respekterad. Jag försöker på olika sätt visa att jag uppskattar honom, och han säger att han är nöjd med vår relation, men hur ska jag kunna lita på det? Jag är så van vid att vända ut och in på mig själv för att tillfredsställa min partner och det gör mig förvirrad när jag inte behöver ge så mycket som jag är van vid. Jag antar att jag är rädd för att bli lämnad om jag inte visar ”nog” med uppskattning. /Julie
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Det krävs mod"
Alla relationer innebär risker, i lägre eller högre grad. Det finns inga garantier på att ens partner stannar, eller att kärleken mellan er kommer att fortskrida. Om vi ser till hur många relationer som tar slut är det ju till viss del lite konstigt att så pass många vågar ta chansen. Samtidigt är alternativt inte heller alltid särskilt roligt, att leva i sin ensamhet livet ut.
Annons
Det jag försöker säga är att det krävs mod för att leva i en relation. En del har kanske inte tänkt den tanken, medan andra har ständiga tankar om att de ska bli lämnade.
Många gånger beror en rädsla att bli övergiven på något som skett i barndomen. Det kan handla om saker som att föräldern har varit tvungen att lämna sitt barn i längre perioder, att den växlat mellan att vara väldigt kärleksfull och distanserad, att föräldern inte varit psykiskt närvarande, kanske på grund av långa depressioner.
Tidigare har du varit i relationer som varit destruktiva, men nu har du hittat en annan typ av relation. Härligt!
Det som ändå blir svårt för dig är både att du blir förvirrad när du inte behöver ge lika mycket och att du är rädd att bli lämnad. Självklart är det viktigt att ge kärlek i en relation, men utifrån det du beskriver finns det en risk att du slår knut på dig själv. Jag tänker att ett sätt att börja arbeta med problemet är att du funderar på hur du skulle bete dig om du inte kände rädslan. Lista vilka beteenden du då inte skulle göra. Se om du kan låta bli några av sakerna. Det kan handla om att ringa någon gång per dag i stället för fem gånger.
Annons
Sedan tänker jag också att du ska fundera mer över dina behov än hans behov. Vad gör dig glad, nöjd och harmonisk? Ibland kan det vara att ni vill olika, men då är det viktigt att du ändå vågar stå på dig. I alla fall att du berättar om vad du känner innan ni hittar en kompromiss.
Jag tänker också att det kan vara bra att gå i terapi om du har en stor övergivenhetsrädsla. Ett sådant sår påverkar ofta alla våra relationer och vi kan behöva arbeta med både vår självbild, våra tankar och känslor men också minnen som vi har inom oss. Sist vill jag tipsa dig om en bok: Lev som du vill och inte som du har lärt dig av Jeffrey Young, som beskriver ämnet väl.
Foto: TT/Shutterstock
Annons